Nórsko – to je krásna severská príroda od vysokých vodopádov cez ľadovce a skalnaté útesy až po majestátne fjordy a malebné rybárske dedinky, ale aj premenlivé počasie a drahý alkohol. Ak máte radi road tripy, Nórsko bude pre vás ideálna krajina. V tomto článku vám poradíme, ako sa dostať autom do Nórska, kde prespať, čo vidieť za čo najmenej peňazí a ukážeme vám aj náš 2-týždenný itinerár po južnej časti krajiny.
Doprava do a po Nórsku
Najpohodlnejšie je sa dostať do Nórska letecky, avšak potom budete limitovaní verejnou dopravou. Požičanie auta v Nórsku je 2-3x drahšie ako u nás, preto najlepšia a najrozumnejšia voľba je vydať sa tam vlastným alebo požičaným autom zo Slovenska.
Cesta tam trvá +- jeden deň a môžete ísť mostami cez Dánsko a Švédsko alebo trajektom, napr. z dánskeho Hirtshalts do nórskeho Kristiansandu. Pre našu 9-miestnu dodávku vychádzal trajekt okolo 350 eur, preto sme sa rozhodli pre mosty, ktoré nás stáli cca 70 eur. Naspäť sme išli nočným trajektom zo švédskeho Trelleborgu do nemeckého Rostocku za 165 eur.
V Nórsku treba dodržiavať maximálnu povolenú rýchlosť. Ak bude na ceduli 50-tka, treba ísť 50. Za prekročenie rýchlosti o 10 km/h môžete dostať pokutu až 1000 eur a o 30 km/h hrozí dokonca 30 dní basy. Policajtov sme nestretli ani raz, to však neznamená, že vás nemôžu namerať.
Veľa ciest v Nórsku je spoplatnených. Najjednoduchším riešením je zaregistrovať si špz-ku auta a kreditku na stránke autopass.no a systém sa už sám automaticky o všetko postará.
Pri šoférovaní sa pripravte na úzke cesty plné zákrut, kde sa s oprotiidúcimi autami budete niekedy míňať len o milimetre. Na mnohých sa okrem áut budete vyhýbať aj ovciam alebo kozám. Prekvapí vás aj množstvo tunelov, niektoré dokonca s kruhovými objazdami vo vnútri. Najdlhší z nich meria až 24,5 km. Často budete tiež využívať trajekty, ktoré u nich fungujú podobne ako u nás verejná doprava.
Nafta a benzín sú drahšie ako u nás. Ceny sa v čase našej návštevy pohybovali od 12 do 16 NOK za liter (1,2 – 1,6 eur). Tankovať sa oplatí hlavne vo väčších mestách a najlacnejší benzín býva v pondelok skoro ráno alebo v nedeľu večer. Takmer všetky čerpacie stanice majú stojany na platbu kartou, takže hotovosť nebudete vôbec potrebovať.
Za parkovanie sa platí skoro všade a nie málo. Napr. pod Trolltungou sme platili za deň viac ako 50 eur a pri Kjeragu alebo Preikestolene cca 20 eur.
Inak je šoférovanie v Nórsku super zážitok a užije si to tak šofér, ako aj spolujazdci.
Jedlo a ceny
Strava nepatrí v Nórsku k najlacnejším položkám, preto je výhoda cestovať z domu autom, kde si môžete nejaké zbaliť. My sme boli nabalení, ako keby sme išli na 2 mesiace 😀 Ak si k tomu pribalíte aj plynový varič a gril, môžete si navariť normálne jedlo prakticky kdekoľvek. Na túry sú super napríklad proteínové tyčinky, ktoré nezaberú veľa miesta a poskytnú dostatok energie na pár hodín.
Medzi lacnejšie obchody patria značky Kiwi, Rema 1000, SPAR alebo Prix. Všetky plastové fľaše sú zálohované, tak ich po použití nevyhadzujte. V každom obchode sa nachádza automat na zber týchto fľaší, ktorý vám vydá lístok so sumou a tú si potom môžete uplatniť pri nákupe.
Alkohol je kapitola sama o sebe. Ceny sú niekoľkonásobne vyššie ako u nás, preto ak si chcete dať večer nejaké pivo, radšej si ho vezmite z domu. My sme za malé pivo dali v reštike 8 eur, ale v obchode sa dá zohnať aj za 3-4 eurá.
TIP: Ak chcete, môžete si so sebou zobrať nejaký alkohol navyše, ktorý môžete skúsiť predať napr. v kempoch. My sme takto predali 8 fliaš vodky za dvojnásobnú cenu ako sme kúpili, ale o polovicu lacnejšie ako by stál tam. Takže win-win pre obe strany 🙂
Ak pôjdete do Bergenu, tak na miestnom rybom trhu určite vyskúšajte steak z tuniaka. Chutí oveľa lepšie ako doma. My sme skúšali aj veľrybí, ale ten až taký dobrý nebol. Takisto tam kúpite aj salámy z losa, soba alebo spomínanej veľryby a chutia výborne.
Kempovanie
Ďalšou výhodou cestovania autom je, že si môžete so sebou zobrať aj stan. V Nórsku môžete kempovať prakticky všade, ak dodržíte pár zásad. Stan musíte rozložiť minimálne 150 m od súkromného pozemku a nemôžete stanovať na ohradených plochách a poľnohospodársky obrábaných pôdach.
V kempoch sa za jeden stan platí v priemere 15 až 20 eur a za tzv. „cabin“, čo sú malé chatky pre 4 osoby, cca 40 eur. Ak cestujete s dvoma stanmi, viac sa oplatia cabins, nakoľko sa nemusíte trápiť s rozkladaním stanu a v noci vás neprekvapí ani dážď. My sme si prenajímali chatku tak, že 4 spali na posteliach a zvyšní dvaja si rozložili nafučku na zemi. A nikde s tým nemali najmenší problém.
V každom kempe sú sprchy s teplou vodou, ktoré väčšinou stoja 10 nórskych korún za 4-7 min. Len v jednom kempe sme mali sprchy v cene a na neobmedzený čas.
TIP: Zásobte sa nórskymi 10-korunáčkami a môžete sa tak osprchovať v kempe, aj keď tam neplánujete zostať večer spať. Niekde však berú len žetóny, ktoré kúpite na recepcii.
Doporučujeme si do mobilu stiahnuť aplikáciu NorCamp, kde na mape vidíte všetky kempy v okolí aj s recenziami a fotkami.
Počasie
Nórske počasie je tiež samostatná kapitola. Môže sa zmeniť behom sekundy a ak pred chvíľou svietilo slnko, za okamih sa môže spustiť riadny lejak. Niečo podobné sme zažili počas plavby cez fjord Nærøyfjord. Našťastie nám počas nášho tripu pršalo len dvakrát a aj to raz doobeda a raz večer. Dokonca aj v „meste dažďa“, ako prezývajú Bergen, sme mali slnečné počasie a tropických 32°C.
Na trip sme si zbalili hlavne teplé oblečenie, ale polovicu sme ani nevybalili z kufra, nakoľko počasie sme mali priam ukážkové. Predtým, ako sme išli na Trolltungu, tam pršalo asi mesiac vkuse, no my sme si užili krásne slnečné počasie 🙂 Je však dobré byť pripravený a vziať si so sebou pre istotu aj nejakú nepremokavú bundu. Takisto je vhodná aj dobrá turistická obuv.
Náš program a trasa
Celý trip nám aj s cestou trval 13 dní a prešli sme takmer 6000 km.
1. deň: Odchod zo Slovensko večer o 18:00
2. deň: Krátka zastávka v Kodani a na švédskom pobreží Bohuslän, okolo polnoci príchod do Nórska
3. deň: Túra na Kjerag
4. deň: Túra na Preikestolen
5. deň: Prehliadka Stavangeru
6. deň: Presun do Odda, po ceste vodopád Langfossen, poobede výstup na Trolltungu
7. deň: Návrat z Trolltungy a presun do Bergenu
8. deň: Prehliadka Bergenu
9. deň: Fjord Nærøyfjord a plavba trajektom, výhliadka Stegastein
10. deň: Ľadovec Briksdalsbreen a via ferrata v dedine Loen
11. deň: Výhliadka Dalsnibba a fjord Geiranger
12. deň: Dlhý presun do Osla, po ceste losie centrum Norsk Elgsenter alebo obec Lom s jedným z najväčších drevených kostolov v Nórsku
13. deň: Cesta domov, zastávka vo švédskom prímorskom meste Smögen, nočný trajekt do nemeckého Rostocku
14. deň: Zastávka v Berlíne a nadránom príchod na Slovensko
Koľko to celé stojí?
Našou najväčšou položkou boli výdavky za auto (prenájom, tankovanie a platby za trajekty a parkovanie). Náklady na ubytko viete zredukovať na úplné minimum, ak budete prespávať v stanoch mimo kempov. My sme stanovali aj v kempoch, aj mimo alebo sme si prenajímali chatky. Jedlo je drahšia ako u nás, preto záleží, či a koľko si budete brať z domu. Celý trip nás vyšiel cca 800 eur na osobu.
Viac si o našom tripe môžete prečítať v našom 3-dielnom seriále:
ahojte, dakujem za velmi podareny clanok a rozne tipy.
rad by som sa opytal, pretoze na tuto otazku som zatial nikde nenaisle odpoved, tak mozno budete vediet poradit… planujeme norsko s karavanom, nocny trajekt rostock – trelleborg. otazka je, ci mozme cela rodina ostat pocas plavby v karavane a normalne sa tam vyspat, alebo je nutne byt von z auta a teda v nejakej kajute?
dakujem za pomoc, j.
Ahoj, vdaka za komentar, sme radi, ze sa clanok paci 🙂
Ked sme sli nocnym trajektom my, tak sme vsetci spali hore na lodi. Ale nie v kajute, tu sme nemali rezervovanu, ale kade tade v kreslach alebo na zemi. Ked sme si chceli ist zobrat do auta aspon vankuse alebo deky, tak boli dvere k autam uz zamknute. Neviem ti teda povedat, ci niekto kontroluje to, ze niekto ostava v aute alebo nie. Podla mna sa v nom mozete normalne vyspat. Prinajhorsom vas z neho poslu prec 😀 Ale skus napisat na instagrame @juris_adventure. Oni tam boli nedavno a tiez cestovali v karavane, tak ti snad budu vediet viac poradit.
Uzite Norsko 🙂